V pátek 14. srpna přesně v 9:50 hod. byl slavnostně proražen tunel Mezno na modernizovaném úseku železniční trati Sudoměřice – Votice. Jedná se o druhý tunel na této stavbě, jehož ražba byla zahájena v září loňského roku. Ražen byl, stejně jako první tunel Deboreč, tzv. Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v zajištění stability výrubu primárním ostěním při současném využití nosných vlastností horninového masivu.
Tunel Mezno je dlouhý 840 metrů, z toho 768 metrů ražených. Je tedy delším ze dvou tunelů na trati.Celý modernizovaný úsek Sudoměřice – Votice délky cca 20 km je součástí čtvrtého železničního koridoru, jehož modernizace má zrychlit cestování mezi Prahou a jihem Čech.
Dle ministra dopravy Karla Havlíčka, který byl slavnostní prorážce přítomen, je právě čtvrtý koridor ukázkou toho, jak vypadá v praxi zrychlování na české železnici. Díky budování dlouhých přeložek s tunely a estakádami se mohou napřimovat koleje, což se pozitivně odráží ve zvyšování traťové rychlosti a komfortu cestování. Cesta vlakem z Prahy do Českých Budějovic tak v budoucnu potrvá méně než hodinu a půl. Stavební práce by měly být hotové v roce 2022 a následovat by měl zkušební provoz.
Na video z průběhu slavnostní prorážky se můžete podívat zde .